Test papieru do cienkopisów

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 11322

test headPoniższy test jest wynikiem poszukiwań papieru idealnie nadającego się do precyzyjnego rysunku cienkopisami/tuszografami. Jest też pewnego rodzaju uzupełnieniem innego testu dotyczącego w gruncie rzeczy tej samej tematyki: http://blog.rysownik.com/index.php/wielki-test-cienkopisow/ (autorowi wielkie dzięki), który to zresztą stał się też inspiracją dla mnie. Rysownik który zamierza zanurzyć się w nieznane dotąd tereny rysunku cienkopisami i pisakami stanie niechybnie przed koniecznością doboru materiałów. Wybór papieru nie należy do najłatwiejszych. Ja wiem, że na upartego to nawet na papierze toaletowym można rysować i też będzie. Ale tu chodzi jednak o jakość wykonania i wysoki stopień precyzji. Mowa o rysunku najcieńszymi z dostepnych cienkopisów o rozmiarach 0,05, 0,1, 0,3 mm. Większość osób, podobnie jak ja zacznie od bloków technicznych. No i ok, ale rysunek (nazwijmy go ogólnie) artystyczny ma swoje ekstremalne potrzeby. I o to też chodzi w moim teście- aby przetestować odporność na różne, wymagające techniki rysunku, podczas pracy najcieńszymi z cienkopisów. Zapraszam.

Add a comment

Czytaj więcej: Test papieru do cienkopisów

Techniki Malarskie- Farby Akrylowe

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 120689

    Na wstępie chciałbym tylko zaznaczyć że artykuł ten, podobnie zresztą jak pozostałe, skierowany jest do osób początkujących, które chcą zacząć przygodę z malarstwem, lecz nie bardzo wiedzą od czego zacząć, i szukają wskazówek odnośnie tego, jak i czym.

Technika akrylowa jest prosta a zarazem dająca wiele możliwości. Nie wymaga przy tym żadnych wymyślnych i licznych mediów ani dodatków (jak np w przypadku farb olejnych).

Na czym malujemy?

    W zasadzie na wszystkim. Na płótnie, desce, kartonie, papierze itd. Malując na płótnie można stworzyć obraz, który po powerniksowaniu trudny jest do odróżnienia od malarstwa olejnego.  Niemniej sposób malowania i zachowanie farby różnią się i dają inne efekty. Tak jak w przypadku farb olejnych polecam gotowe, kupne podobrazia malarskie- są tanie i dobre i (co także jest ważne) zrobione na wymiar, tak więc późniejsze oprawienie obrazu w ramę nie przysporzy niepotrzebnych trudności.

Farby akrylowe

    Wygodą w ich użytkowaniu jest to, że są wodno-rozpuszczalne. Nie potrzeba specjalnych  rozpuszczalników aby ją rozcieńczyć czy umyć pędzle. Ich zaletą i wadą zarazem jest szybkie wysychanie. Można dzięki temu szybko nałożyć wiele warstw,  jednak są pewne ograniczenia jeśli chodzi o mieszanie farb na płótnie.  Możemy nieco wydłużyć czas schnięcia farb dodając specjalnego dodadku do akryli (medium wydłużające schnięcie), dostępnego w każdym sklepie plastycznym.  Szybkie wysychanie przysparza także pewnych problemów, mianowicie pędzle szybko zasychają. Można bardzo szybko zepsuć sobie pędzle, gdyż zaschnięta farba akrylowa jest twarda i dobrze się trzyma. Zaschnięty pędzel jest niemal nie do odzyskania. Ale i z tym sobie łatwo poradzimy. Proponuję proste i łatwe do zrobienia urządzenie uniemożliwiające wysychanie pędzli:

Image

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Malarskie- Farby Akrylowe

Techniki Malarskie- Farby Olejne

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 199454

Farby olejne. Jak nimi malować, kilka porad i informacji dla początkujących.

Podłoże

Jak powszechnie wiadomo obrazy olejne malowane są na płótnie, czyli podobraziu malarskim. Jest to zagruntowane płótno naciągnięte na drewnianą ramkę. To najlepsze i najczęściej stosowane podłoże, można mimo to bez problemów malować na kartonie, desce drewnianej, płycie pilśniowej itd.
Podobrazie można zrobić sobie samemu, ale różnorodność dostępnych w sklepach podobrazi i ich niska cena powodują w moim przekonaniu bezsensownym samodzielne ich robienie. No chyba że jest się twórcą o specyficznych wymaganiach. W sklepach dostępne są także tzw panele malarskie, idealne do pierwszych kroków, bo tańsze. Są to płyty pilśniowe z przyklejonym doń płótnem i zagruntowane.

Image
 
 
 

Media

Do malowania olejnymi przydatne są specyfiki które dodawane do farb powodują rózne efekty. Są to m.in. terpentyna, sekatywa, olej żywiczny, olej lniany, werniks. Każde z nich stosuje się w konkretnym celu jednak eksperymentowanie i łączenie ich ze sobą i z farbą może dać naprawdę ciekawe efekty. Oczywiście nie ze wszystkich trzeba korzystać ale warto wiedzieć co jest co.

 

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Malarskie- Farby Olejne

Techniki Ikonopisarskie- Warstwa Malarska

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 22627
Uwaga! Wpis archiwalny, pochodzi z lat ok 2002-2004, z czasów kiedy jeszcze amatorsko zajmowałem się ikonami i eksperymentowałem z tą techniką. Opis jest tylko nakreśleniem tego na czym polega technika i absolutnie nie powinien być traktowany jako instruktażowy. Rzetelnych informacji należy szukać na stronach profesjonalnych pracowni. Ja zawsze lubiałem modyfikować i uplastyczniać tradycyjne techniki, co jest widoczne i w tym opisie.

Technika ikomopisarska to przede wszystkim rodzaj farby i sposób jej kładzenia. Farba to tempera jajowa, ale nie kupiona tylko zrobiona przed malowaniem. Aby namalować w ten sposób ikonę potrzebne są suche (sproszkowane) pigmenty, żółtko, woda, no i oczywiście narzędzia czyli pędzle, jakieś pojemniczki do mieszania farb, paleta. Dodam tylko że sposób ten świetnie nadaje się do malarstwa wszelakiego. Osobiście dziwi mnie że wśród malarzy nie szczególnie ów technika się przyjęła, a daje ona przecież szereg możliwości, których nie da się osiągnąć farbami olejnymi czy akrylowymi, nie wspominając już o farbach wodnych typu tempera zwykła, czy plakatówka.

Image Image

Na początek należy sporządzić spoiwo dla farby. Potrzebne jest żółtko, oddzielone od białka (najlepiej "ukulać" je w dłoniach) Potem mieszamy zółtko z wodą w proporcji 1do1.

 

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Ikonopisarskie- Warstwa Malarska

Techniki Ikonopisarskie- Złocenie

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 17901
Uwaga! Wpis archiwalny, pochodzi z lat ok 2002-2004, z czasów kiedy jeszcze amatorsko zajmowałem się ikonami i eksperymentowałem z tą techniką. Opis jest tylko nakreśleniem tego na czym polega technika i absolutnie nie powinien być traktowany jako instruktażowy. Rzetelnych informacji należy szukać na stronach profesjonalnych pracowni. Ja zawsze lubiałem modyfikować i uplastyczniać tradycyjne techniki, co jest widoczne i w tym opisie.

Przed położeniem złocenia, obszar na którym ma ono być, pokrywamy najpierw szelakiem, a następnie klejem do złota czyli mixtionem.

  Image

Mikstion lub miksjon (łac. mixus - mieszany) jest to werniks tłusty - wysoko gatunkowy pokost lniany z dodatkiem żywic używany jako warstwa zaprawy do przyklejania folii złotej. Jest to technika trwała, łatwa do wykonania i odporna na działanie wilgoci). Po odczekaniu tyle ile wymaga rodzaj mixtiony (ja używam 12to godzinnego) możemy dopiero kłaść płatki szlagmetalu, czyli złotych płatków. Szlagmetal czyli folia złota nieprawdziwego, zawiera w swoim składzie 84-86% miedzi. Stop ten odznacza się znaczną plastycznością. Można z niego wyklepywać płatki o grubości 1/800-1/2000mm. Są one wyrabiane w trzech kolorach; pomarańczowym, jasnopomarańczowym i cytrynowym. Zabarwienie zależne jest od procentu zawartości miedzi w stopie. Nazwa szlag metal pochodzi od sposobu pakowania listków metalu, o wymiarach ok 15x15cm,w tzw "szlagi" zawierające po 500 listków

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Ikonopisarskie- Złocenie

Rysuję od najmłodszych lat. W szkole zdarzało się, że niektóre zeszyty miały od tyłu więcej rysunków niż zapisanych lekcji od przodu. Przez lata fascynowały mnie różne sztuki wizualne. Poznałem fotografię, malarstwo, rzeźbę, grafikę komputerową i warsztatową, projektowanie i wiele innych, ale w sercu zawsze miałem rysunek. Zawsze dużą wagę przykładam do warsztatu. Lubię eksperymentować i nie cierpię zamykać się w konwenansach. Jak już coś robię, to robię to dobrze. Kowadło Artblog, to strona którą prowadzę od kilkunastu lat, jeszcze od czasów kiedy w całości pisałem ją ręcznie w htmlu. Robiłem wtedy wpisy na temat technik malarskich nie wiedząc nawet, że była to pierwotna forma aktywności, którą dzisiaj nazywamy blogowaniem. Dziś blogów jest tysiące, mimo to staram się, aby moja strona - podobnie jak twórczość - była rzetelna i autentyczna.

Moje Książki